על פי תיקון מס' 11 לחוק החינוך המיוחד, תשע"ט-2018מתקיימות ועדות זכאות ואפיון ברשויות המקומיות.

הוועדות קובעות את זכאותו של תלמיד עם מוגבלות לשירותי חינוך מיוחדים, את רמת התפקוד שלו ואת היקף סל השירותים שיינתן לו.

הזכאות נקבעת לשלוש שנים או עד לקיום דיון במועד הקצר משלוש שנים.

החלטות הוועדה ימומשו בשנת הלימודים העוקבת, למעט במקרים חריגים.

ועדות זכאות ואפיון

  • לקבוע את זכאותו של התלמיד לקבל שירותי חינוך מיוחדים במוסד החינוך בשל מוגבלות אחת או יותר המשפיעה על תפקודו.
  • לציין את אפיון המוגבלות של התלמיד על סמך המסמכים הקבילים.
  • לקבוע את רמת התפקוד ואת רמת התמיכה הנדרשת לתלמיד.
  • לקבוע את היקף סל השירותים שיינתן לתלמיד הלומד בגן/כיתה לחינוך רגיל ונמצא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים בהתאם לצרכיו.

הפנייה לוועדת זכאות ואפיון

  • תלמיד עם מוגבלות המופנה לראשונה לבחינת זכאותו לשירותי חינוך מיוחדים.
    • תלמיד חדש במערכת החינוך.
    • תלמיד הלומד בגן או בכיתה לחינוך רגיל, המגלה קשיים לאחר תהליך התערבות ותמיכה. תלמיד עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים המופנה לחידוש זכאותו.
  • תלמיד עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים שעולה צורך לבחון מחדש את אפיון המוגבלות שלו, את רמת התפקוד ו/או את היקף סל השירותים.
  • הורי התלמיד.
  • מוסד החינוך.
  • נציג רשות החינוך המקומית.
  • ארגון ציבורי או מי שהוסמך על ידי שר החינוך, שר העבודה והרווחה או שר הבריאות.
  • יושב ראש הוועדה – נציג משרד החינוך.
  • נציג רשות החינוך המקומית.
  • פסיכולוג חינוכי.
  • מפקח כולל לחינוך מיוחד או נציגו.
  • ההורים של התלמיד והתלמיד או מי מטעמם. ההורים רשאים להזמין לוועדה גורמים נוספים. החלטה על שיתוף התלמיד תיקבע על ידי ההורים בשיתוף התלמיד.
  • איש צוות אחד לפחות ממוסד החינוך שבו לומד התלמיד שהוא איש הצוות הרב-מקצועי.
  • אנשי מקצוע מתחומים שונים לפי הצורך ובהם רופא מומחה או עובד סוציאלי.
  • נדרש להזמין מומחה בתחום המוגבלות מטעם המתי"א. עבור תלמידים עם מוגבלות בראיה או בשמיעה מטעם המתי"א המתמחה במוגבלות בראיה או מטעם המרכז החינוכי-טיפולי.
  • הפניה לדיון לא יאוחר מ-31 במרץ.
  • מועד תחילת הדיונים החל מחודש נובמבר.
  • סיום הדיונים עד 15 במאי ולתלמידים בגני ילדים עד 31 במאי.
  • קיום דיון שלא במועד הקבוע לבחינת מימוש הזכאות בשנת הלימודים הנוכחית או בשנה העוקבת – במקרים חריגים, באישור מנהל המחוז ובהיוועצות עם המפקח על החינוך המיוחד במחוז.

המסמכים המוצגים בפני הוועדה

  • שאלון הפניה לוועדת זכאות ואפיון.
  • שאלון רמת תפקוד במקרים הנדרשים.
  • מסירת עותק של השאלונים להורים.
  • טופס מיצוי אפשרויות לתלמידים המופנים לראשונה; תיעוד מפורט של התמיכות וההתערבויות שהופעלו.
  • מסמכים נוספים על פי הצורך.
  • מסמכים קבילים על אבחנת המוגבלות של התלמיד – ראו רשימת גורמים שאבחנתם קבילה בהתאם לסוג המוגבלות.
  • בדיקות שמיעה וראייה עדכניות במקרים הנדרשים.
  • חתימה על טופס וויתור סודיות להעברת מסמכים לוועדה על ידי המוסד החינוכי.
  • שאלון הורים ושאלון תלמיד – מילוי השאלונים נתון לבחירה.
  • מסמכים נוספים על פי שיקול דעתם.

פרוטוקול הדיון בוועדה באישור כל חברי הוועדה וכן החלטת הוועדה יישלחו להורים בדואר רשום

לא יאוחר מ־14 ימים מתום הדיון או מהמועד שבו נמסרה להורים החלטת הוועדה – המוקדם מבניהם.

יו"ר הוועדה יוכל להעבירם להורים באמצעות הדואר האלקטרוני בכפוף לחתימתם על טופס "העברת מידע להורים באמצעות המוסד החינוכי". 

במקרים שנקבעה זכאות לשירותי חינוך מיוחדים המקנה להורים את הזכות לבחור את סוג המסגרת
יישלח להורים מידע בדבר השירותים שהתלמיד זכאי לקבל בכל סוג מסגרת חינוכית מבין אלה: גן או כיתה לחינוך רגיל, כיתת חינוך מיוחד בבית ספר לחינוך רגיל או גן/בית ספר לחינוך מיוחד.
במקרים אלה יבחרו התלמיד והוריו את סוג המסגרת החינוכית שבה ילמד ילדם מבין האפשרויות לעיל.

למידע נוסף על בחירת סוג המסגרת החינוכית

​להורים קיימת הזכות להשיג על ההחלטה של ועדת זכאות ואפיון.

ועדת ההשגה תתקיים בראשותו של מנהל המחוז במשרד החינוך.

ההורים רשאים להזמין לוועדה נציגים מטעמם.


קישור לפרטים נוספים:
אתר משרד החינוך